Eskişehir Teknik Üniversitesi Eskişehir Teknik Üniversitesi
  • Kurumsal
  • Akademik Programlar
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • English
Program Hakkında Eğitim Amaçları Program Yeterlilikleri (Çıktıları) Dersler - AKTS Kredileri Alan Yeterlilikleri Ders - Prog. Yeterlilik İlişkileri Alan & Prog. Yeterlilik İlişkileri Ders - Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları İlişkisi
  • Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
  • Mimarlık Bölümü
  • Dersler - AKTS Kredileri
  • Peyzaj Tasarımı
  • Tanıtım
  • Tanıtım
  • Öğrenme Çıktıları
  • Program Çıktılarına Katkısı
  • Öğrenme Çıktısının Program Çıktılarına Katkısı

Ders Bilgileri

Ders Kodu - Ders Adı MİM4504 - Peyzaj Tasarımı
Ders Türü Mesleki Seçmeli Dersler
Ders Dili Türkçe
Teori + Uygulama 2+1
AKTS 4.0
Öğretim Elemanları PROFESÖR DOKTOR ALPER ÇABUK
Dersin Veriliş Biçimi Yüz yüze
Dersin Önkoşulları yok
Önerilen Dersler yok
Zorunlu ya da Önerilen Kaynaklar 1. McHarg, I. L. (1969). Design with Nature. Wiley.Peyzaj planlamada ekolojik yaklaşımın öncüsü kabul edilir; hem lisans hem lisansüstü düzeyde derslerde sıklıkla okutulur .2. Leopold, A. (1966). A Sand County Almanac. Oxford University Press.Çevre etiği ve peyzajın insan‐doğa ilişkisi üzerine klasik eser; ASLA tarafından önerilir .3. Simonds, J. O. (1978). Landscape Architecture: A Manual of Environmental Planning and Design (2. baskı). McGraw‑Hill.Alanında temel başvuru kitaplarından biridir; ASLA listelerinde yer alır thefield.asla.org.4. Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities. Random House.Kentsel peyzaj ve planlama konularında devrim yaratan yapı; alan mimarlığında sık okutulur .5. Dirr, M. A. (2011). Manual of Woody Landscape Plants. Stipes Publishing.Ağaç ve çalı türleri hakkında geniş bilgi sunar; ASLA önerileri arasında yer alır .6. Hopper, L. (ed.). (2006). Landscape Architectural Graphic Standards. John Wiley & Sons.Grafiksel sunum ve teknik çizimde standart kitap; 21. yüzyılda hala ders kitabı olarak kullanılır .7. Harris, C., & Dines, N. (eds.). (2007). Time‑Saver Standards for Landscape Architecture. McGraw‑Hill.Projelerde kapsamlı referans sunar; ASLA tarafından önerilen listede yer alır .8. Hopper, L. J. (Ed.). (2006). Landscape Architectural Graphic Standards. Wiley.Grafik sunum, şema, detaylandırmada başvuru standardıdır; öğrenciler ve profesyoneller için elzemdir .9. Harris, C. W., & Dines, N. T. (Eds.). (1988). Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data (1st ed.). McGraw‑Hill.Peyzaj konusunda yapı elemanı ölçekli standart örnekler sunar; mükemmel bir referans kaynağıdır .10. Reid, G. (2004). Landscape Graphics: Plan, Section, and Perspective Drawing of Landscape Spaces. Wiley.Peyzaj grafiklerinin öğretimi için popüler bir rehberdir, pek çok üniversite müfredatında yer alır .11. Eckbo, G. (1950). Landscape for Living. Duell, Sloan & Pearce. (republished 2002).Modern peyzaj yaklaşımını şekillendiren klasik bir eser; sosyal boyutlar ve yaşam mekânları üzerine odaklanır .12. Hubbard, H. V., & Kimball, T. (1917). An Introduction to the Study of Landscape Design. Houghton Mifflin.Erken dönem peyzaj eğitimi için temel eserlerden biridir; Harvard’da uzun yıllar ders kitabı olarak kullanılmıştır .13. Forman, R. T. T. (1995). Land Mosaics: The Ecology of Landscapes and Regions. Cambridge University Press.Peyzaj ekolojisi konusunda temel bir metindir; sürdürülebilir tasarım ve ekolojik planlama için evrensel referanstır .14. Forman, R. T. T., & Godron, M. (1986). Landscape Ecology. Wiley.Arazi-bölgeleme dâhil ekolojik ilkeleri peyzaj tasarımına entegre eden çığır açıcı bir eserdir
Okuma Listesi 1. Ingram, D. L. (1991). Basic Principles of Landscape Design (Circular 536, Univ. of Florida).PDF formatında sunulan bu rehber, tasarımda renk, çizgi, form, doku ve denge gibi temel sanat öğelerini ele alır .2. Vendrame, N. (t.y.). Landscape Design Based on Research: A Methodological Guide.İsveç Tarım Üniversitesi tarafından yayımlanmış, araştırmaya dayalı tasarım yaklaşımını anlatan bir rehber .3. Residential Landscape Design (KSRE, Kansas State University).Kırsal peyzaj tasarımında sık kullanılan bitki türleri (özellikle ardıçlar) hakkında pratik ve görsel bilgiler içerir .4. LANDSCAPE DESIGN GUIDELINES (Univ. of Florida).Kampüs peyzajı ve açık alan düzenlemelerinde dikkate alınması gereken genel tasarım ilkelerini sunar .5. Jansson, M., Vicenzotti, V. & Diedrich, L. B. (2019). Landscape design based on research (SLU raporu).Araştırmaya dayalı peyzaj çalışmalarının yöntem ve uygulamalarını sistematik olarak ele alır .6. Roehr, D. (2023). “Open Access Climate Resilience Tools for Landscape Architects”.İklim değişikliğiyle mücadelede açık kaynak dijital araçları tanıtır; yağmur suyu yönetimi ve heyelan analizleri gibi konulara odaklanır .7. AIA / ArXiv (Xing ve ark., 2025). “AI‑Generated Content in Landscape Architecture: A Survey”.Yapay zekânın peyzaj tasarım sürecine etkilerini sistematik olarak inceleyen güncel bir çalışmadır .8. ArXiv (Zhang ve ark., 2023). “Robots in the Garden: AI and Adaptive Landscapes”.Sensör ve robot teknolojilerinin mimarlık ile uyumlu olarak park ve bahçelerdeki uygulama örneklerini sunar .9. ArXiv (Rana & Batty, 2004). “Visualising the Structure of Architectural Open Spaces”.Açık alanların geometrik analizine dayalı görselleştirme modellerini içerir, mekânsal düzenlemelerde kullanılabilir .10. Getty Publications Virtual Library.Peyzaj ve mimarlık konulu 300+ açık erişimli kitabı PDF olarak indirebilirsiniz .11. Archnet (MIT/Aga Khan Trust).İslami mimarlık ve kent kültürü üzerine zengin bir açık erişimli dijital arşiv sunar; küresel bakış açısı için değerlidir
Değerlendirme 1 ara sınav, 1 ödev, 1 final sınavı
Staj & Uygulama yok
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Ders İçeriği

Haftalar Konular
1. hafta Peyzaj Tasarımına Giriş: Tanım, Kapsam, Disiplinlerarası Yapı Peyzaj mimarlığının tanımı, kapsamı, doğa-insan ilişkisindeki rolü Ingram (1991)
2. hafta Peyzaj Tasarımının Temel Öğeleri ve İlkeleri Renk, çizgi, biçim, doku, ritim, denge, ölçek, orantı gibi tasarım öğeleri Ingram (1991), UF Design Guidelines
3. hafta Peyzaj Tipolojileri: Kırsal, Kentsel ve Doğal Alanlar Farklı peyzaj türlerinin sınıflandırılması ve özellikleri KSU – Residential Landscape Design
4. hafta Alan Kullanımı ve Fonksiyonel Zonlama Yaşam alanlarının işlevsel olarak planlanması: rekreasyon, sirkülasyon, görsel kontrol UF Campus Landscape Guidelines
5. hafta Bitki Materyali ve Tasarımdaki Yeri Bitkisel tasarımın temel ilkeleri, estetik ve işlevsel kullanımı KSU, Vendrame (SLU)
6. hafta Peyzaj Tasarımında Ekolojik İlkeler Peyzaj ekolojisinin tanımı, ilkeleri, habitat ve koridor kavramları Forman (2002) – Landscape Ecology Principles
7. hafta Peyzaj ve Su: Yağmur Bahçeleri, Doğal Drenaj, Su Verimliliği Su yönetimi ve doğa tabanlı çözümler Roehr (2023) – Open Source Resilience Tools
8. hafta Kullanıcı Merkezli Peyzajlar ve Erişilebilirlik Engelli dostu, çocuklara uygun, yaşlılara erişilebilir peyzajlar Vendrame (SLU), UF Guidelines
9. hafta Peyzaj Mimarlığı için Grafik İfade Teknikleri: Plan, Kesit, Perspektif Teknik çizim, ifade dili, sunum teknikleri Reid (2004) – Landscape Graphics (alternatif: Hopper’dan örnek PDF'ler)
10. hafta Mekânsal Yapılar: Görselleştirme ve Açık Alan Geometrisi Görsel bütünlük, mekân hiyerarşisi, yönlendirme, boşluk-doluluk ilişkisi Rana & Batty (2004) – Visualising Architectural Open Spaces
11. hafta Kültürel Peyzajlar ve Tarihi Doku Geleneksel bahçeler, dini/etnik peyzajlar, tarihî dokunun korunması Archnet, Getty Publications
12. hafta Sürdürülebilir ve Dirençli Tasarım Yeşil altyapı, karbon ayak izi, doğal malzemeler, iklim dostu tasarım Roehr (2023), Forman (2002)
13. hafta Peyzaj Tasarımında Yeni Teknolojiler ve Yapay Zekâ Yapay zekâ, robotik sistemler, sensörler, veri ile çalışan peyzajlar Zhang et al. (2023), Xing et al. (2025) – ArXiv Makaleleri
14. hafta Öğrenci Proje Sunumları ve Değerlendirme Öğrenciler kendi peyzaj tasarımlarını sunar ve sınıf içinde karşılıklı değerlendirme yapılır Okuma önerisi yok – proje sunumu odaklı

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

  • Öğretim Yöntemleri
  • Anlatım
  • Tartışma
  • Soru-Yanıt
  • Gözlem
  • Takım/Grup Çalışması
  • Örnek Olay İncelemesi
  • Sorun/Problem Çözme
  • Beyin Fırtınası
  • Proje Tasarımı/Yönetimi
  • Öğretim Yeterlilikleri
  • Üretken
  • Özdeğerlerine saygılı
  • Akılcı
  • Sorgulayan
  • Yaratıcı
  • Toplumsal duyarlılık
  • Çevre Duyarlılığı
  • Farklı durumlara ve sosyal rollere uyum
  • Takım halinde çalışabilme
  • Farklılıklara saygı gösterme
  • Eleştirel düşünebilme
  • Soyut analiz ve sentez yapma
  • Problem çözme
  • Karar verme becerisi
  • Disiplinlerarası projelerde çalışma
  • Proje Tasarlama ve Yönetme

Ölçme ve Değerlendirme

Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Sayısı Yüzde (%)
1.Ara Sınav 1 40
Dönem Sonu Sınavı 1 60
Toplam (%) 100
  • Kurumsal
  • İsim ve Adres
  • Akademik Takvim
  • Yönetim Kadrosu
  • Kurum Hakkında
  • Akademik Programlar
  • Genel Kabul Şartları
  • Önceki Öğrenmenin Tanınması
  • Kayıt İşlemleri
  • AKTS Kredi Sistemi
  • Akademik Danışmanlık
  • Akademik Programlar
  • Doktora / Sanatta Yeterlik
  • Yüksek Lisans
  • Lisans
  • Önlisans
  • Açık ve Uzaktan Eğitim Sistemi
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Şehirde Yaşam
  • Konaklama
  • Beslenme Olanakları
  • Tıbbi Olanaklar
  • Engelli Öğrenci Olanakları ı
  • Sigorta
  • Maddi Destek
  • Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Öğrenim Olanakları
  • Uluslararası Programlar r
  • Değişim Öğrencileri için Pratik Bilgiler
  • Dil Kursları
  • Staj
  • Sosyal Yaşam ve Spor Olanakları
  • Öğrenci Kulüpleri