Eskişehir Teknik Üniversitesi Eskişehir Teknik Üniversitesi
  • Kurumsal
  • Akademik Programlar
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Türkçe
    • Türkçe Türkçe
    • İngilizce İngilizce
Program Hakkında Eğitim Amaçları Program Yeterlilikleri (Çıktıları) Dersler - AKTS Kredileri Alan Yeterlilikleri Ders - Prog. Yeterlilik İlişkileri Alan & Prog. Yeterlilik İlişkileri Ders - Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları İlişkisi
  • Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi
  • Hava Trafik Kontrolü Bölümü
  • Program Hakkında

Program Profili

Hava trafik kontrolün amacı; havaalanı ve civarında, hava sahalarında uçan uçakların uçuş emniyetinin sağlanması, hava trafik akışının düzenlenmesi ve toplam sistemin veriminin artırılmasıdır. Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Hava Trafik Kontrol Bölümü ulusal ve uluslararası standartlara uygun hava trafik kontrolörü adaylarını yetiştiren lisans düzeyinde eğitim vermektedir. Öğretim süreci büyük ölçüde hava trafik kontrolörlüğü için gerekli olan temel altyapı dersleri, teorik dersler ve bu teorik derslerin hava trafik kontrol simülatörlerinde uygulamasından oluşmaktadır.  Verilen eğitim aynı zamanda hava trafik gecikmeleri, kapasite problemleri, uçak yörünge tahmini-çarpışmaların önlenmesi gibi trafik sistemi problemlerinin çözümlenebilmesi için gerekli bilimsel altyapıyı da sağlamaktadır.
 
Hava trafik kontrolörü adaylarının Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı ve ülkemiz Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nce Level 4 olarak belirlenmiş düzeyde İngilizce bilmeleri gereklidir. Bundan dolayı öğretim sürecinin başında yapılan İngilizce yeterlik sınavında başarılı olan öğrenciler doğrudan lisans programına başlayabilmektedir. Başarılı olamayan öğrenciler ise bir yıl süreyle İngilizce Hazırlık Sınıfına devam etmektedirler. Öğrencilerin İngilizce kullanım yeteneklerinin gelişmesi için başta simülatör dersleri olmak üzere program kapsamındaki derslerin en az yüzde 30’ u İngilizce yürütülmektedir. Programda öğrencilere günümüz teknolojilerinden yararlanılarak havacılığın temel bilgilerini, hava trafik kontrol yöntemlerini öğretmek, deneysel ve teorik olarak takım çalışması yaparak araştırma ve problem çözme yeteneği kazandırmak amaçlanmaktadır. Ayrıca 1. sınıf sonunda yer alan 10 iş günü sanal pilot stajlarında öğrencilerimizin simülatör ortamına alışmaları sağlanmaktadır. 3. sınıf sonunda yer alan ünite stajları ise 30 iş günü süreli olup, bu stajlarının ülkemizin yoğun hava trafiğine sahip hava alanlarında yapılması zorunludur. Ünite stajları ve öğrencilerin gidecekleri havaalanları Bölüm tarafından Devlet Hava Meydanları İşletmesi ile koordinasyon yapılarak belirlenmektedir. Öğrenciler ünite stajları ile kazanmış oldukları teorik bilgileri ve simülasyon ortamında edindikleri deneyimleri aktif olarak gerçek hayattaki hava trafik kontrol ünitelerindeki stajları ile de pekiştirirler. Sanal Pilot Stajı ve Ünite Stajı hava trafik kontrol bölümünün zorunlu stajlarıdır.

Program kapsamında derslerin önemli bir kısmı bölümün meydan kontrol ve radar kontrol simülatörlerinde, her bir öğretim elemanına iki öğrenci düşecek şekilde bire bir olarak yapılmaktadır. Öğrencilerin mezun olabilmeleri için son sınıfta “Hava Trafik Yönetimi için Geliştirme Uygulamaları” ve “Hava Trafik Kontrol ve Operasyonlarının Simülasyonu” derslerini alarak, burada hazırlayacakları, projeleri tamamlamaları öncelikle poster olarak sonrasında jüri önünde sunmaları gereklidir.

Hava trafik kontrol bölümü hem eğitim hem de araştırma-geliştirme olanakları günümüz teknolojisine sahip, aynı zamanda kendi-kendine eğitim olanağı da sağlayan ses tanıma teknolojisi ile donatılmış radar ve meydan kontrol simülatörüne sahiptir. Radar simülatöründe 12 çalışma pozisyonu vardır. Meydan kontrol simülatöründe ise 360 derece görüntü imkânı, 10 adet tavan projektörü ile sağlanmaktadır. Meydan kontrol simülatörümüzde ülkemizin altı adet büyük hava alanı ve bir adet jenerik hava alanı yüklü ve simülasyona hazır durumdadır. Her iki simülatörde öğrencilerimizin öğretim verimliliğini oldukça artırmakta aynı zamanda farklı hava trafik yönetim problemlerinin araştırılmasına olanak sağlamaktadır.

Bölüm Bşk. ve AKTS Koord.

BÖLÜM BAŞKANI
PROF. DR. ÖZNUR USANMAZ
BÖLÜM BAŞKAN YARDIMCISI
DR. ÖĞR. ÜYESİ ERTAN ÇINAR
DOÇENT ÖZLEM ŞAHİN
ANABİLİM DALI BAŞKANI
PROF. DR. ÖZNUR USANMAZ
ECTS BÖLÜM KOORDİNATÖRÜ
DR. ÖĞR. ÜYESİ ERTAN ÇINAR

Kabul ve Kayıt Koşulları

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
?

Önceki Öğrenmenin Tanınması

Öğrenciler, daha önce öğrenim gördükleri yurt içi veya yurt dışındaki diğer Yükseköğretim Üniversitesi’ne kesin kayıt yaptıran öğrenciler ilk hafta içinde başvurdukları takdirde kredi ve not transfer talepleri ilgili öğretim birimi yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek bütün öğrenimini kapsayacak şekilde ve bir defaya mahsus olmak üzere karara bağlanır.
Bu programda Zorunlu İngilizce Hazırlık uygulanmaktadır. Üniversitenin akademik yılbaşında yaptığı merkezi yabancı dil sınavında 100 puan üzerinden 70 puan alan öğrenciler veya KPDS(65), ÜDS(65), TOEFL IBT(60), TOEFL CBT(140), TOEFL PBT(460) vb. sınavlarından yeterli puanı alan öğrencileri muaf olmaktadırlar. hala geçerli mi kpds üds….?

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Her alanda yüksek lisans, doktora programlarına veya sanatta yeterlik programlarına başvurabilir.
Hava trafik kontrol lisans programını tamamlayan mezunlar Fen Bilimleri Enstitüsünde bulunan Hava trafik kontrol anabilim dalında yüksek lisanslarını yapabilmektedirler.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

İstihdam Olanakları

Hava Trafik Kontrol Bölümü mezunları mezuniyetlerinden sonra iki ay süre ile Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından verilen “öğrenci hava trafik kontrolörü sertifika” ları ile üniversitemiz hava alanı kontrol kulesinde işbaşı eğitimi yapmaktadırlar. İşbaşı eğitimini başarı ile tamamlayan öğrencilerimiz, daha sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yapılan Hava Trafik Kontrolörlüğü Lisans sınavına girerek, bu sınavdan da başarılı oldukları takdirde, hava trafik kontrolörü lisansını alarak, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) hava trafik kontrol ünitelerinde asistan hava trafik kontrolörü kadrosu ile atanabilmektedirler. KPSS 3 puanından en az 70 alan adaylar kadroya başvurabilmektedirler.

Ölçme ve Değerlendirme

Uzaktan öğretim tezsiz yüksek lisans programları hariç olmak üzere dönem içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı; %30’dan az, %70’den fazla olamaz. Sadece dönem sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde, dönem sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür.

Öğrencinin ders başarısı, o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi de göz önüne alınarak dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notuyla belirlenir.

Bu harf notlarına ek olarak aşağıdaki harf notlu değerlendirmeler de yapılabilir:

  1. DZ (Devamsız) harf notu; devam koşulunu sağlayamayan öğrenciye verilir. Bu öğrenci, dönem sonu sınavına giremez. DZ harf notu; FF veya YZ harf notuyla eşdeğerdir.
  2. EK (Eksik) harf notu; Senato tarafından belirlenen haklı ve geçerli bir nedenden dolayı dersin gereklerini zamanında yerine getiremeyen öğrenciye verilir. EK harf notu, yerine yeni bir not belirlenene kadar Not Durum Belgesinde gösterilir. Bu notu alan öğrenci, eksiklerini bir sonraki dönem başlamadan önce tamamlamak zorundadır. Verilen süre içinde eksiklerini tamamlayan öğrencinin EK harf notu, Enstitü Yönetim Kurulu Kararıyla o dersin harf notu aralıklarına göre yeni bir harf notuna dönüştürülür. Öğrencinin eksiğini tamamlamaması durumunda ise EK harf notu, Enstitü Yönetim Kurulu Kararıyla FF veya YZ harf notuna dönüştürülür. EK harf notu tez ve uzmanlık alan dersleri için kullanılmaz.
  3. KL (Kaldırıldı) harf notu; programdan kaldırılan dersler için verilir.
  4. YT (Yeterli) ve YZ (Yetersiz) harf notları; Enstitü Yönetim Kurulu Kararı ve Senatonun onayıyla not ortalamasına katılması uygun görülmeyen derslerde, başarının gösterilmesi için kullanılır. Başarılı öğrenciye YT, başarısız öğrenciye ise YZ harf notu verilir.

Öğrenci; danışmanının onayını almak koşuluyla ilgili dönemin ekle/sil haftası içinde ders değiştirebilir, ders bırakabilir veya yeni derse/derslere kaydolabilir.


Bölümde teorik derslerde 2 ara sınav, 1 final sınavı ve ödev şeklinde değerlendirme yapılmaktadır. Simülatör derslerinde de 2 ara sınav 1 final sınavı uygulamalı olarak yapılmakta ve değerlendirilmektedir. Stajlar ise staj defteri üzerinden değerlendirilir.
Başarı Notu KATSAYI
AA 4,0
AB 3,7
BA 3,3
BB 3,0
BC 2,7
CB 2,3
CC 2,0
CD 1,7
DC 1,3
DD 1,0
FF 0,0
  • Kurumsal
  • İsim ve Adres
  • Akademik Takvim
  • Yönetim Kadrosu
  • Kurum Hakkında
  • Akademik Programlar
  • Genel Kabul Şartları
  • Önceki Öğrenmenin Tanınması
  • Kayıt İşlemleri
  • AKTS Kredi Sistemi
  • Akademik Danışmanlık
  • Akademik Programlar
  • Doktora / Sanatta Yeterlik
  • Yüksek Lisans
  • Lisans
  • Önlisans
  • Açık ve Uzaktan Eğitim Sistemi
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Şehirde Yaşam
  • Konaklama
  • Beslenme Olanakları
  • Tıbbi Olanaklar
  • Engelli Öğrenci Olanakları ı
  • Sigorta
  • Maddi Destek
  • Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Öğrenim Olanakları
  • Uluslararası Programlar r
  • Değişim Öğrencileri için Pratik Bilgiler
  • Dil Kursları
  • Staj
  • Sosyal Yaşam ve Spor Olanakları
  • Öğrenci Kulüpleri