Code - Course Title |
ESTÜ201 - Turkish Sign Language |
Course Type |
Elective Courses |
Language of Instruction |
Türkçe |
Laboratory + Practice |
3+0 |
ECTS |
3.0 |
Course Instructor(s) |
|
Mode of Delivery |
Face to face(Distance learning when needed) |
Prerequisites |
This course has no prerequisites or co-requisites.(In case of distance education, students\' cameras may need to be turned on because it is an interactive and visual-based applied course) |
Courses Recomended |
None |
Required or Recommended Resources |
*Dikyuva, H., Makaroğlu, B. ve Arık, E. (2015). Türk İşaret Dili dilbilgisi kitabı. Ankara: TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı*Makaroğlu, B. ve Dikyuva, H. (2015). Yabancı Dil Olarak Türk İşaret Dili Öğrenci Kitabı. Ankara Üniversitesi Yayınevi. (websitesi: tidegitim.com)*Akalın, Ş.H., Oral, A. Z. ve Cavkaytar, S. (2014). Türk İşaret Dili. Anadolu Üniversitesi*Dikyuva, H., Fırat, B. ve Özdemir, D. (2012). Türk İşaret Dili ve uluslararası işaret eğitim materyali Ankara: Türkiye İşitme Engelliler Spor Federasyonu* Dikyuva, H. ve Ulrike (2006). Türk İşaret Dili Eğitimi 1. Seviye. Ankara: Gazi Üniversitesi |
Recommended Reading List |
* İnternet: “Türkiye Sağırlar Milli Federasyonu”. Resmi websitesi: http://tsmf.org.tr/* İnternet: “Türkiye İşitme Engelliler Spor Federasyonu”. Resmi websitesi: https://tiesf.gov.tr/*İnternet: “Children of Deaf Adulds (CODA) Inc.”. Resmi websitesi: https://coda-international.org/*Açan, Z. (2001). A Study on sign languages and Turkish sign language. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.*Baker, C. and Cokely, D. (1980). American sign language: A teacher’s resource use on grammar and culture. Silver Spring, MD: TJ Publishers.*Johnson, R.C., Snider, B. N. and Smith, D.L. (1994). The Deaf Way: Perspectives from the international conference on Deaf culture. Gallaudet University Press.*Kemaloğlu, Y. K. (2012). Türkiye’de işitme kayıplarının ve işitme engellinin genel görünümü. Türkiye Klinikleri Kulak Burun Boğaz – özel Konular.*Napier, J. (2002). The D/deaf – H/hearing debate. Sign Language Studies.*Oral, Z. (2016). Türk işaret dili çevirisi. Ankara: Siyasal Kitapevi. |
Assessment methods and criteria |
1 Midterm Exam (Test)1 Final Exam (Test and short answer written)1 Homework (2-3 minute self-introduction video in sign language based on the information learned in the lesson.) |
Work Placement |
None |
Sustainability Development Goals |
|